OBYWATEL JONES

Gatunek: film historyczny
Reżyseria: Agnieszka Holland
Scenariusz: Andrea Chalupa
Zdjęcia: Tomasz Naumiuk
Muzyka: Antoni Komasa-Łazarkiewicz
Montaż: Michał Czarnecki
Scenografia: Grzegorz Piątkowski
Producenci: Stanisław Dziedzic, Andrea Chalupa, Klaudia Śmieja-Rostworowska
Produkcja: Film Produkcja, Parkhurst
Rok: 2019
Czas: 119 min

Obsada: James Norton, Vanessa Kirby, Peter Sarsgaard, Joseph Mawle, Kenneth Cranham, Celyn Jones, Krzysztof Pieczyński, Fenella Woolgar

Nagrody:
2019 Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni: Złote Lwy za najlepszy film, Złote Lwy za najlepszą scenografię, Złoty Kangur (nagroda australijskich dystrybutorów filmowych)
2019 Barć Film Festiwal w Barcinie: Nagroda Publiczności

Brudne, polityczne gierki, relatywizm moralny, a także ustrój, który żywił się kosztem najsłabszych – Agnieszka Holland poruszyła te ważne tematy w swojej międzynarodowej produkcji z wprawą godną reportażystki. Pęknięcia Związku Radzieckiego fascynują ją niczym chirurga. Tnie. Słucha. Podgląda. I robi to najczęściej oczami Garetha Jonesa, w którego wciela się James Norton. Poznajemy go, gdy zapuszcza się w sam środek ZSRR-owskiej machiny, czyli do Moskwy. Młodego reportera ciekawią relacje między klasami, a także realizowanie radzieckich pomysłów na rozwój gospodarczy. Okazuje się, że pod górnolotnymi obietnicami oraz manifestami skrywa się osobisty dramat wielu Ukraińców, którzy ponoszą ofiarę za ropiejący ustrój. Mimo że film wydaje się niekiedy publicystyczny, to reżyserka doskonale wie, w których miejscach pokropić go należy thrillerem, a gdzie dodać szczyptę kina akcji. Ogląda się to jak film szpiegowski, tylko zamiast Jamesa Bonda oraz cudownych gadżetów, mamy nesesery, długopisy oraz dyskusje polityczne. Opierający się na solidnych rzemieślniczo aktorach „Obywatel Jones”, po okraszeniu go odpowiednim komentarzem, może stać się ciekawym przyczynkiem do dyskusji na temat mechanizmów manipulacji oraz władzy. Sugestywne zdjęcia oraz skuta lodem sceneria są dodatkiem do bardzo mocno osadzonej w rzeczywistości opowieści.